معرفی کتاب های حوزه مدیریت
 


1)کتاب مدیر اثربخش نوشته پدر مدیریت نوین، پیتردراکر با برگردان مهندس فضل اله امینی در 258 صفحه، توسط سازمان فرهنگی فرا به بازار کتاب عرضه شده است.

دراکر در دیباچه­ی کتاب آورده است، كتاب هاي مديريت معمولا درباره­ي شيوه مديريت كردن بر افرادديگر بحث مي­كنند.موضوع اين كتاب مديريت كردن خود به منظور اثربخش شدن است.دراکر معتقد است،اين كه يك نفر واقعا بتواند ديگران را مديريت كند، به هيچ وجه به قدر كافي ثابت نشده است.اما شخص هميشه مي تواند خود را مديريت كند.در واقع مديراني كه براي اثربخش شدن خود را مديريت نمي كنند احتمالا نمي توانند دستياران و زيردستان خود را مديريت كنند.مديريت عمدتا با الگوسازي انجام مي شود.
 آنان كه نمي دانند در شغل و كار خود چه گونه خود را اثربخش كنند الگو و سرمشق غلط مي شوند.

در مقدمه ناشر، دکتر فریبا لطیفی از سعدی نقل می­کند :

ریاست به دست کسانی خطاست    که­از دستشان دست­ها بر خداست

وی در ادامه به فلسفه وجودی مدیران در سازمان ها که تسهیل امور و پیشبرد کارهاست، اشاره می­کند.  اومی­گوید، پدر مدیریت مدرن، پیتر دراکر، بر این باور است که «نقطه‌ي شروع بحث مديريت اين است كه بايد اثربخش بود» و اثربخشی آموختنی است و مدیران باید «اثربخش‌شدن را بیاموزند».  دراکر کتاب «مدیر اثربخش» خود را بر پایه این دو نکته کلیدی بنا نهاده و نگاشته است.

در پیش گفتار کتاب، به قلم دیوید کالینز نویسنده کتاب پرفروش ساختن برای ماندن می­خوانیم، دنیا را به دو شیوه می­توان تغییر داد: با قلم ( کاربست اندیشه)، یا با شمشیر(کاربست زور). دراکر راه نخست را برگزیده و ذهن و اندیشه­­ی هزاران شمشیردار را متحول کرده است. کالینز همچنین می نویسد، من
و جري پوراس در جريان پژوهش­هاي مربوط به كتاب ساختن براي ماندن به شركت هاي بزرگي برخورد يم که متاثر از نوشته هاي دراكر بودند، از جمله مرك، پراكتر اند گيمبل، فورد، جنرال الكتريك، و موتورولا. هنگامي كه اين اثرها را با اثري كه بر هزاران سازمان مختلف گذاشته- از ادارات پليس گرفته تا اركسترهاي سمفوني، تا سازمان هاي دولتي و بنگاه هاي كسب و كار- جمع كنيم آن گاه نمي توان از اين نتيجه گيري غافل شد كه دراكر يكي از اثرگذارترين چهره هاي سده ي بيستم است.       

در کتاب مدیر اثر بخش دراکر می گوید، براي اين كه شخص در حدي مقبول اثربخش باشد كافي نيست كه زیرك باشد، مطلع باشد، يا زياد كار كند. اثربخشي چيز ديگري است، چيزي متفاوت .اما لازمه­ي اثربخش شدن داشتن استعدادهاي خاص، قابليت هاي خاص، يا آموزش هاي خاص نيست. در مقام مديريت، اثربخشي مستلزم انجام كارهاي خاص، و كاملا ساده است. اثربخش شدن مشتمل بر يك رشته كارهاي كوچك است، كه در اين كتاب مطرح شده و مورد بحث قرار مي گيرند. اما اين كارها "مادرزاد" و ذاتي نيستند. من در 45 سالي كه در مقام مشاور با شمار زيادي ازمديران انواع سازمان ها- بزرگ و كوچك، كسب وكار، ادارات دولتي، اتحاديه هاي كارگري، بيمارستان، دانشگاه؛ آمريكايي، اروپايي، آمريكاي لاتين و ژاپني-كار كرده ام كسي را نديدم كه ذات او اثربخش باشد . همه­ي مد يران اثربخش براي اثربخش شدن تعليم ديده بودند و همه­ي آن­ها بعدها بايد آن قدراثربخشي را تمرين كنند كه به عادت تبديل شود. اما همه ي كساني كه براي اثربخش شدن تلاش كردند در كار موفق شدند.

نویسنده در این کتاب بر تاکید برخی صاحب نظران که مدیر را فردی همه فن حریف می خواهند خط بطلان کشیده می گوید، باید یاد بگیریم سازمان ها را چنان بسازیم که هر کس که در یک رشته مهم توانمند است، بتواند توانمندی خود را به کار گیرد.اما نمی توانیم توقع داشته باشیم با دشوار کردن معیارهای توانمندی، عملکرد مدیر را به سطح مطلوب برسانیم، چه رسد به این که توقع داشته باشیم همه­ی سازمان از افراد با استعداد و توانمند، در همه­ی ابعاد پر شود.او همچنین از یکسو نگری نسل جدید انتقاد کرده، می گوید، امروزه یکی از ضعف های جوانان بسیار تحصیل کرده تمایل به چیره دست شدن در یک تخصص محدود و تظاهر به بیزاری از حوزه های دیگر است. اگر شخص حسابدار لازم نیست به کنه روابط انسانی آگاه باشد، اگر مهندس لازم نیست به ریزه کاری تبلیغ برای یک فراورده ی نامی در بازار آگاه باشد اما شخص دست کم مسئولیت این را دارد که بداند این حوزه ها مربوط به چیست و علت وجودی آنها چیست، و سعی دارند چه کنند. چنین انسانی با متخصص همه کاره، که بسیار نایاب است، خیلی فرق دارد. اما ما باید یاد بگیریم که چگونه از کسانی که در یکی از این حوزه ها مهارت دارند استفاده کنیم.
معنای این حرف اثربخشی است.

دراکر در باره­ی کتاب می گوید، چیزی که این کتاب عرضه می کند اطلاعات نیست، شخصیت است:آینده نگری، اعتماد به نفس، جرات و جسارت مدیر، به بیان دیگر آن چه اینجا توليد مي شود رهبري است، نه پيشگامي در ذكاوت و نبوغ، بلكه پيشتازي در تعهد به كار، داشتن عزم راسخ، و داشتن هدف جدي.

او می گوید این کتاب در باره ی کارهایی نیست که مقام های ارشد می کنند یا باید بکنند.مخاطب کتاب همه­ی کسانی می­باشند که در کسوت دانشگری، مسئول اعمال و تصمیم هایی هستند که قرار است سهم و نقشی در بسط ظرفیت عملکرد سازمانشان ایجاد کند. به عبارت دیگر کتاب برای همه­ی کسانی نوشته شده که من آن ها را " مدیراجرایی"می­نامم.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند با نمایشگاه و دفتر فروش فرا(تلفن 2- 88880700 ) تماس بگیرند. یا از طریق فروشگاه اینترنتی بخوان داتکام( www.bekhan.com) کتاب را تهیه کنند.

در سایت فرا (www.fara.ir ) علاقمندان با محصولات فرهنگی فرا آشنا می شوند.